måndag 5 maj 2014

Magnoliafadäs och tulpankärlek

 Ur mörk fuktig doftande jord kommer hundtandsliljorna White Beauty upp. Hoppas så att de trivs och bildar en liten dunge här under hasseln bredvid blåbären och julrosen som ledsnat på sin kruka.

Här är min enda smått patetiska magnolia. What´s the problem? Jag vattnar, ger kompost och gräver inte runt rötterna. Men ändå så får blomknopparna svarta märken (kan det vara frostskador??) och den växer knappt heller. I år blir det en blomma verkar det som. Knäckande för nån som folk anser har gröna fingrar... morr... En kinkig Wadas memory är det förresten.
  

Den enda knoppen på Wada´s memory. Kanske har just min Wada´s inget minne alls. Kanske har den glömt att den ju ska blomma såhärårs? 

 
Strax bredvid hundtänderna och glömska Wadas memory växer numera en glad bekantskap - Tulipa Double tardive 'Uncle tom' (flocktulpan). Åh vad fina de är! Här är de lite ihopslagna. Såna här måste jag sätta fler. Kommer de år efter år?



 
'Exotic emperor' som varit lasagneplanterad i kruka med krokus och pärlhyacint. Funkar kanon. Står på behörigt avstånd från vilt elände. Njuts av varje gång vi går ut genom dörren.

Dubbel Narciss som lutar sig mot svavelpionblad. Några 'Spring green' från förra året i bakgrunden och 'Cuban night' i förgrunden. Hela baletten i kylig kvällssol.

 'Sweet love' har jag väntat på precis hela vintern. Supergillar den mörka stjälken.

'Cuban night' är på gång. En favorit. Klarat sig från rådjuren!

Vad hände här? Kom någon gratis-lök med i planteringskorgen. Passar inte alls in i rabatten. De får stå till helgen så tar jag in dem i en bukett. Det blir bra. Även gratis är fint. Fast inte riktigt lika fint.

Känns kul att skriva lite igen här på bloggen. Det har helt enkelt varit för mycket jobb och annat på kvällarna under vintern/våren. Hej igen!


3 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka igen! Det låter som om dina tulpaner inte blev satta i höstas utan har stått några år, stämmer det? Jag vill ha tips på sådana som kommer åter med blom och inte bara ensamma blad efter första blomåret.

    SvaraRadera
  2. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!