torsdag 14 november 2013

Fin morgonstund i novemberträdgården

Idag jobbar jag hemifrån. Tog ett par minuter att fota i solig lätt frost, efter att barnen gått till skolan. Kålen kämpar på.

Och kronärtskockan som inte blommade växer fortfarande.

Ett par ensamma ringblommor blir man glad av i mitten av november.

Vi ska "få" bergvärme här hemma och jag var tvungen att gräva upp en del av buxbomshäcken så inte borrmaskinen kör över den. Nu får jag hoppas den inte tar illa vid sig av att bo i grönsakslandet över vintern.

Minns inte om jag berättat om vårt äventyr med vår manshöga rhododendron. Den flyttade vi med hjälp av bilen (vars koppling pajade, en dyr historia...). Nu står en mot vägen och hindrar från insyn. Den verkar tycka nya platsen, under en tall, är toppen.

Klätterhortensian är som ett konstverk i grenverk och blomma. En riktig favorit.

 

 
Höstfärger.


Det är mysigt att komma hem till bulliga pumpor. Jag borde ha några formklippta klot vid trappan. Note to self.

Chokladblomman har jag inte fått in än, måste göras i helgen. Några svarta knoppar och en enstaka blomma kvar fortfarande.

Det är skönt att jobba hemifrån ibland men soliga dagar som denna blir man smärtsamt medveten om alla fönster som borde ha tvättats. Herregud, här ser man knappt ut!

Novemberbild över köksträdgården.

Bok - snart en häck. Älskar färgen! Dax å jobba.

5 kommentarer:

  1. Så mycket det har hänt i er trädgård sedan jag var där. Mycket spännande och härligt.
    Kram från Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sötis, just nu händer det inte mycket dock. Har "glömt" trädgård och bloggande nån månad, lite för mycket på jobb och med jul och allt. Men nu smids det feta planer inför våren kan jag lova... Stor kram till dig!

      Radera
  2. Vad jag blev inspirerad nu när vintern har gått i ide..eller ide och ide...ingen snö här inte, snarare vår....men jag vill allt ha lite vinter också....
    Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året som nyss tagit form, anno 2014.
    /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad glad jag blir! Har precis kommit hem från lite vinter i Härjedalen, imorrn blir det faktiskt lite grävning i köksträdgården:)

      Radera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!