söndag 6 januari 2013

Frostnupet

Godmorgon säger havet varje dag. En fin start på dagen.
 

Årskrönika del två får vänta lite, idag var det så vackert ute så jag ville plåta lite dagsfärskt.


Frostnupna grenar och blad...


...blir man ju glad av. Även om skidåkaren i mig helst hade sett att all snö fått ligga kvar..

Nu är det mest isgata. Jag är glad som fick så bra dubbade joggingskor i julklapp!


 Små små tussiga isbarr.


 Har man sett - lite sol! 



 Vinca och blåbärsris värmer sig på mossiga stenen. Utanför bilden huttrar magnolia.


 Mer frostnupet.


Tänk så fin rhododendron är. Det är bara när den blommar som jag inte är så förtjust i den....


Tallar omger vår tomt.


 Härliga vinterdag!


Här är första projektet att färdigställa när tjälen gått ur jorden. Gräva klart rabatten ett par meter till höger längs med huset. Och lägga sten (skiffer tror jag) från vita grunden fram till armeringsjärnshörnan i pergolan.

Sen är jag bra sugen på att göra ett mer odlat woodland här (östra sidan av tomten, mkt vind från havet).


Här är samma yta inifrån köksbordet. Det vore verkligen najs att spana ut över ett woodland här istället för "varken skog eller trädgård". Bergenia har satt sig själv och stenarna är ju fina. En liten gran har jag stammat upp i somras, den får också vara kvar. Och tallen förstås. Undrar vad jag kan få att trivas under den... Tänk vad kul att få planera och gräva här. Bäst jag styrketränar bra i vinter så jag orkar! Nu ska jag beställa frön igen. Hej svejs!

4 kommentarer:

  1. Vilket ljus i dina vackra foton! Underbara bilder.
    Tror jag måste komma och kika till våren för att se på allt du har gjort i trädgården.
    Kramar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sötnos! Du är hjärtligt välkommen när som helst, det vet du! kramelikram

      Radera
  2. Gillar ALLTID dina bilder, men just här, särskilt den med de ljusbruna bladen - skulle kunna bli en tavla, affisch, vykort! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad roligt - tack!!! kram tillbaka "whoeveryouare" :)

      Radera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!