måndag 4 mars 2013

Knoppjakt

Blåsigt och kallt och fortfarande massor av snö har vi här på Resarö. Nästan lite knäckande att kolla in alla skåningars underbara vårbilder. Man våren kommer hit också, så småningom. I väntan på den gick jag på knoppjakt igår. Här - rosa svartvinbärsknopp. 


Rhododendron har ju sina knoppar på plats redan från hösten. Jag måste skaffa fler rhoddisar. Från att ha varit en "nja"-växt har den vuxit i mina ögon. Och ack så skönt med lite grönt i smällkalla vintern.



Under en rosbuske tittade små knoppar fram, ser ut som krokus. Tjoho!


Klätterhortensian har ganska stora knoppar, kanske är den tidig att grönska, jag minns inte. Väldigt snygg även utan blad med sina rödbruna grenar.


Jag hackade loss is från gången också, det ger alltid lite vårfeeling, men kolla vad snö det är!


Min enda magnolia, växer långsamt men har några små knoppar iallafall. Worth waiting for.


Liguster som fått fläkskador av snön. Snön är stenhård och skorpig. Troligen inget problem för ligustern dock, får klippa ner lite bara.



Annars har jag i helgen byggt upp en pyramid för odling som jag beställt från Willab. Skitbra! Jag är så jädra nöjd att äntligen ha stora brickor att ställa krukorna på och så belysningen förstås som jag saknat i så många år. Nu ska här odlas! Om en vecka ska jag på kurs hos Tyra, det ser jag fram emot väldigt mycket. Nån som ska hänga på?

Jobbdax. Kram!

2 kommentarer:

  1. Visst kan det vara lite knäckande att läsa om söders vårankomst men kan trösta med att den kryper uppåt landet. Hittade mina första snödroppar idag :-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. En sån där odlingshylla har O gjort till mig. Kan jag inte vara utan numera. Men den tar jag fram i växthuset, inte inne. Tar för stor plats för mina rum.
    Kramar

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!