lördag 9 mars 2013

Shoppinglust och ny kärlek

Imorse klockan 7 kom en kompis till min son. Klockan 9 droppade nästa in och 9.30 satt vi alla inklusive lillasyster i bilen på väg till Åkersberga för att gå på leklandet Lekiz. Jättekul tycker barnen förstås. Klockan 12 var det dags att åka hem. Men så spontanåkte jag in på Åkersberga växtförsäljning.... Attans vilket misstag. Nu härjar shoppinglusten så jag måste nästan sticka hål på bildäcken ikväll för annars kommer jag åka dit igen och shoppa imorgon. Bland annat hade de fått in sättpotatis, massa fina sorter. Idag köpte jag nästan bara den här söta balkansippan...

och... så fastnade jag för ett jättebord med underbara pelargoner. Jag som aldrig varit nån pelargonperson. Men nu har jag fått en ny kärlek. Jag kunde inte motstå två av dem
- kolla in den här fina dvärgpelargonen Honeywood susanne.


Sirliga stänglar med små skräpiga blommor. Så jädra snygg. I framkant en
annan, en mörk sötnos jag inte kunde motstå - Friesdorf. Den blommar inte än.


Närbild på bladen som är mörka med fina teckningar. Nu efter googlande
vet jag att blommorna kommer bli rätt skarpt röda.


Här är både i all sin prakt. Och en Doktor Westerlund som jag haft sen tidigare.
Nu får de samsas på glasverandan.


På glasverandan har också en afrikas lilja fått flytta upp från källaren. I källaren hade den utvecklat vita blad (knappt nåt ljus där) men på ca två veckor har de blivit gröna. Alla blad från i somras har vissnat dock. Undrar om de brukar göra så eller om det är för att den stått för mörkt. Ska bli spännande att se om den tänker blommar i sommar. Vita blommor är det på denna.

Nu ska jag allt fundera lite mer på potatis. Och kolla in kontot. Det fanns en hel del andra fina pellisar i Åkersberga...Och det är bara 20 minuter bort... kram till alla!

4 kommentarer:

  1. Kärlek går inte att stoppa och kan vara skadligt om man skulle lyckas för ett tag. Det får bli till att minska på potatisen i nödfall ;-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. I lööööv pellisar! Och vet du vad jag älskar ännu mer...? Pellisar på en glasveranda! Wish I had one....
    Dom där pellisarna var ju supersöta. Jag är själv jättesugen på att börja shoppa lite växter nu.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Hejsan Jennie!
    Vad roligt att du har hittat till min blogg.
    Du är varmt Välkommen dit!

    Nu har jag ju också hittat till din tack vare det.
    Det är så kul med fler trädgårdsbloggare.

    Fina Pelargonier du har köpt.
    Nu ska jag kolla runt här :=)

    Ha det bäst!

    Hälsningar
    Helen

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga växter.
    Pelargoner är ju så fantastiskt tacksamma jag gillar dom och de blir så fina ute på sommaren.

    Nu skall jag kika vidare hos dig. Det är så roligt att hitta flera som bloggar om trädgård.

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!