måndag 28 maj 2012

Växtkraft i majvärmen

En till underbar helg, vilken sol! Vilken värme! Det har varit en massa aktiviteter för barnen och en supertrevlig 40-års fest för mig och Daniel men jag har hunnit med några timmar i trädgården också... Här fina gräslöken som verkligen spridit sig i år och tittar upp både här och där. 

 
 Buxbomshäcken växer fint också, hoppas hoppas vi slipper buxbumsdöden... Bara att hålla tummarna.


Vacker oregano växer så det knakar!



 Här har jag satt kronärtskockor och solrosor, kanske lite för tätt om man läser på fröpåsen men vad tusan... Bakom växer ligusterhäck som jag tycker är lika långsam som buxbom. Jag får väl gödsa den med lite benmjöl kanske?


Vitlöken börjar bli stor och kraftig och bredvid kommer sockerärtor så rara!



En broccoliplanta! Tääänk om jag slapp alla kålfjärilar i år. Förra året slet jag upp all kål för de fullständigt perforerades av larverna - blä!



Satte två pumpafrön till förra helgen och nu tittar de upp, får offra den ena - eller kanske flytta den. Båda får ju inte plats i hinken... Bakom är det squashen som verkar trivas än så länge.



Nyplanterat svartvinbärsträd (till höger i bild), busken som knappt växer till höger i bild vid svarta träställningen blev så fullständigt nedlusad i somras så den har knappt fått några blad i år. Kanske tänker den ge upp livet? Bara en timme efter jag planterat lilla trädet var det fullt med myror på bladen så trädet har väl bladlöss också - är det så himla lätt att få löss på svarta vinbär??? De röda vinbären har inte en enda lus och växer otroligt bra. Vad gör man?? Får såpspruta. Bredvid trädet fler kronärtskockor och solrosor. TÄNK om jag får fina knubbiga kronärtskockor, det vore nåt!



Här är pumpan som jag förgrott inomhus.



 Dillen har jag skrivit om förut - den är verkligen precis överallt! :)


Mumsade i mig första rädisorna idag!



Idag var det gradering på Simons karate och sen fotbollscup men jag smet iväg 30 minuter från cupen och åkte till Engarn och besökte Tyras köksträdgård som hade öppet hus idag. Hon har det helt fantastiskt fint och charmigt, redan så lummigt och härligt fast det bara är maj. Allting inhägnat av det vackraste staket man kan tänka sig, jag blev sååå inspirerad (man ser pinnarna bakom hallonhäcken på bilden). Har ju hela tiden tänkt rama min min köksträdgård också för att slippa rådjur och få bättre klimat. Kanske blir det den här sommaren...



Här är Tyras helt ljuvligt fina hemgjorda växthus, högt i tak och så smakfullt och mysigt fixat. Tomat på rad framför. Supersnajsiga varmbäddar hade hon också med halm och kompost. Oj, vad med grönsaker hon kommer kunna skörda. Jag hade önskat att jag haft mer tid och hunnit få växla några ord med Tyra, men det får bli en annan gång. Här kan ni kolla på Tyras fina blogg! http://tyras-potager.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!