tisdag 30 april 2013

Halvtaniga sådder


På glasverandan som ligger mot norr har jag förstärkt med lysrör och där växer mina sådder hyfsat snällt. Tomaterna tycker jag växer oooootroligt långsamt dock, kanske har de genomskådat lysrörsljuset och väntar på den riktiga solen. Det skulle jag gjort också om jag var dem.
 


I år har jag, till skillnad från alla andra år, varit riktigt duktig på att vattna. Så till den mildra grad att alla basilikafrön tog sig men sen liksom ruttnade stjälken och de dog. Antagligen för mycket vatten.
Här är det dags igen ser jag! Imorgon ska jag skola om små kålplantor, det ser jag fram emot - sötare hjärtformade småskruttar får man leta efter.
 

Dahliorna överlever i källaren trots att jag aldrig ens tittar till dem under hela vintern. Glömde toppa dem i tid, gjorde det igårkväll men det blir nog bra. I år ska jag skämma bort dem med fin jord.


Kronärtskockor och bönor som börjar trassla in sig i lampan och köpe-persilja som fått ny jord/kruka och tar sig igen. 

Ja och här ska det vara Törnrosas kjortel. Men icke. Vad tusan vad den ska vara svår då. Den vill liksom inte gro. Och varmt måste det vara för den står i söder med plast över sig. Nu behöver den vattnas dock. Jag ger den en vecka till, sen åker den ut på komposten.
 
  
I väntan på nya gröna blommor duger den här buketten att titta på - vallmokapslar, trollhassel och alliumbollar sen i höstas. Nu är det ca 18 grader i nyrenoverade glasverandan så vi har premiärätit två middagar där, supermysigt!

2 kommentarer:

  1. Underbart med egna frösådder att pyssla med.
    Törnrosas kjortel kan vara lite knepiga och har man dessutom betalat dyra pengar för de få fröna som finns i påsen vill man att det gror. Tyvärr så gör dom oftast inte det.
    Egna frön gror bäst, det brukar bli som en gräsmatta i sålådan av småplantor.
    Håller tummarna för att dina frön ska gro.

    Trevlig Valborgsmässoafton!

    SvaraRadera
  2. Vad kul med en ny följare! Välkommen! Det gjorde ju att jag hittade hit till dig.....blir kul att se hur det är hos dig. Tycker nog allt att dina frösådder har tagit sig galant:)
    Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!