söndag 12 maj 2013

I love kvällssol

En magnolia har jag, en 'Wadas memory' - den börjar så himla rart slå ut sina skräpiga blommor nu.

Såhär ser det ut lite var stans på vår tomt. Jag är JÄTTEbra på att starta projekt och hitta på nya idéer. Men inte alls likabra på att slutföra dem. Här har jag börjat lite ansning för nån vecka sen.... I bakgrunden grannens gigantiska tuja-klot.

Narcisser slår ut och är finast i kvällssol. Den här dubbla är så himla fin.
 

På en av mina för svavelpioner som ner i jorden i höstas är det faktiskt två knoppar. Tänk om det blir blommor i år! En cool sak jag upptäckte idag är att bladen är som gåsfjädrar, det rinner av och det ser ut som att det aldrig någonsin varit vatten på bladen. Supercoolt. Och så jädra snygg den är men det grön/vinröda bladverket. Ah!
 

Än är tulpanerna bara knoppar. Även löjtnanthjärtat i bakgrunden knoppar sig i vitt.

Redan nu ser man att den här finingen kommer bli en fransig skönhet. I år har än så länge - peppar, peppar - inget rådjur ätit på tulpanerna. Råodör och mer stängsel funkar kanske...

Två rosor har dött i vinter och två har jag fått klippa ner fullständigt. Den här njuter av kvällsolen iallafall.



Bokhäcken!

Japanskt olvon, ack dessa blad. Står lite för skuggigt, kanske får den stå ut med en flytt...

Hasselört breder ut sig och inte mig emot - så jädra friska, köttiga blad med underbart fin form. Gör sig speciellt bra i kvällssol. 

Som en primadonna på en scen. Just waiting for the show.

Sonens stolhet - kastanjeträdet som är tre år gammalt. Jag trodde faktiskt inte det skulle gro hos oss men det var han övertygad om och se! Men så glad man blir av den här lilla palmen!

Julrosorna börjar blomma ut och konkurreras snart ut av ståtliga alliums.
Annars har det varit långledigt två gånger sen jag skrev sist. Vi har haft fullt hus och den tid jag haft över har ägnats åt grönsakslandet. Eller ska jag kalla det köksträdgård? Inatt står alla småplantor ut för första gången:)
nattinatt!

1 kommentar:

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!