torsdag 16 maj 2013

Medan andra kollar på hockey...

....så är jag ute i trädgården. Gödsliga handskar och leriga gummistövlar är det som gäller nu. Ikväll gick jag in 22.13. Som vi väntat på dessa dagar, vi trädgårdsnördar. Och som den här kaukasiska förgätmigejen väntat på att snötäcket skulle lätta. Fin, visst?


Ibland funderar jag på om jag verkligen har gröna fingrar. Som tex när pionerna inte blommar. Och ALLA andras blommar, även de med typ gula fingrar som prioriterar en folköl på altanen istället för att påta i jorden. I år ska vi se... håll tummarna!



Amen tjena vad du är fin darling. puss


Kungsängsliljor och alunrot är fina kompisar.


Jag var helt säker på att perukbusken gått hädan. Toktorra grenar och till synes livlös. Så jag och sekatören hade lite fest och nu - se! Det är banne mig små röda plutteknoppar. Jag dör vad glad jag blir!

Och Törnrosa har jag att tacka för den är lilla Hässlebrodden Milium effusum 'Aureum' - vilken hit, den är supertidig och verkligen lyser upp rabatten. Måste köpa fler och sätta där det finns kvällssol, den är galet snygg i kvällssol. Eller kruka kanske.... hmm...

Blåbär har vi gott om på tomten och pinnarna som sticker upp är gula hallon. Framöver ska de väck. De har bästa solplatsen på hela tomten. Lite synd på så rara ärtor kanske.

Vem behöver magnolia när det finns oxel i lövsprickning! Några grannar till oss har oxelhäck och det är en fröjd att gå förbi såhär års med det silvergröna bladen. En av dem har grönt staket framför - vansinnigt snyggt. Vi har ingen häck men väl ett stort oxelträd som vi gillar skarpt.

Rabatten nere vid vägen som jag döpt till "Drömrabatten" tjockar på sig. Note to self: Sätt april/maj blommande lök! Den är supertrist just nu. Narcisser har jag satt men de blommar inte, himla sena?!



Kornell och japanska lönnen spricker upp. 

En solros från förra året som självsått sig, Man ser på kanterna av bladen att det blir en röd variant, säkert Moulin rouge. 

Det jag pysslade med ikväll ända in på kvällskvisten medan alla andra i hela Sverige kollade på hockey (gick ju bra!) var att plantera ut småplantor i köksträdgården. Hann ungefär en tiondel av vad jag tänkt... I förgrunden vitlök och trädet är krusbär. Under krusbäret är det örter men mest gräslök som goes bananas hos mig. Härligt, vilken kväll! Heja Sverige:)

3 kommentarer:

  1. Hej Jennie,
    Mina kronärtsskockor är plantor av fröer från sorten Herrgård. De har stått mörkt i källaren och frostfritt - i hinkar. I början på februari tog jag fram dem i ljuset, i vår inglasade trappnedgång. Där fick de stå tills nu när vi planterade ut dem med skydd från några gamla fönster.
    Bloggkram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Men du, vilka underbara färger du visar. Den där alunroten som är så otroligt mörk - härlig! Och det andra också förresten. Mums.

    SvaraRadera
  3. Snyggt med alunroten och kungsängsliljan....att jag inte tänkt på det....

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!