söndag 13 maj 2012

Rutiga blommor och en dillmatta

  
En härlig helg har passerat, tokregn i lördags och kär sol idag. Har inte hunnit vara i trädgården så mycket men några goa timmar blev det iallafall. I en av lådorna där jag hade några dillplantor förra året är det precis nedlusat med små dillfjun nu - ser ut som en gräsmatta! Och jag som satt potatis i den här lådan... Hm, får rensa lite men sen får de stå ut att samsas lite tror jag. Dillen växer till och med i grusgången:) Potatisen tittar upp här och var också!


 Min enda magnolia blev ju utsatt för någon form av angrepp i höstas och har tappat flera knoppar och de som nu slagit ut är lite förvridna men det är så vackert ändå med kaukasisk förgätmigej som blommar så klarblått under. 


 Här håller jag på att gräva bort en gammal stubbe, gräs, blåbärsris och ogräs. Det är för torrt för blåbären så de växer ändå inge bra här, för soligt också tror jag (?). Här ska det jordförbättras och sen ska jag plantera ut mina kronärtskocksplantor, lite sommarblommor - kanske solros!

 De gula hallonen måste stå kvar såklart, de är stadiga utan stöd och gillar nog sällis av skockor.


Bläbär på väg! Hoppas det blir mycket i sommar, frysen och magen ska fyllas. Hela familjens favorit. Ett år plockade vi nästan 10 liter på tomten!



 Plommon blommar så fint, inga frostnätter i sikte om man ska tro yr.no hoppas hoppas...



 Kungsängsliljorna har slagit ut och hänger där på sina höga sirliga stänglar. Tänk att det finns rutiga blommor! En vit variant har jag också men den rutiga är min favvo.


Japansk lönn, Acer Palmatum "Atropurpureum", börjar slå ut så fint. 


Jordhögen vid uppfarten har minskat lite i helgen, puh säger ryggen, och jag har köpt och planterat idegranshäck i ovankanten. Jorden är i sandigast laget för idegran men det får gå. Kommer bli kanon när den växer ihop, då ska den få knivskarpa kanter med häcksaxen. Har beställt barrotad måbär för häck i nedkanten. Köpte 40-50 perennplantor i fredags som ska planteras ut också. Ska blir sååå spännande att se hur det blir...



 På norrsidan av garaget tittar Bronsrodgersian upp som små palmer, påminner mig om att jag inte behöver åka utomlands för att må bra. Det är så vackert i Sverige i maj!



Utomjordingar rullar upp sig mot solen, en ormbunke av något slag - vet inte vad den heter. Men fina är de och stora blir de, ljuvliga i kvällssol, i buketter och mot det faluröda garaget.



Bredvid ormbunkarna börjar äntligen Skuggrönan breda ut sig. Vintergrön, supersnygg!



Klövern från förra årets sommarkrukor som jag grävde ner på prov och den överlevde snällt så snart åker den upp igen och ner i en ny sommarplantering. Kanske med en rödbeta? Eller kanske ett fjädergräs. Eller gamla kompisen chokladblommarn.





Massor med röda vinbär på gång fast jag försökte fokusera på gullvivan som hittat till buxbomshäcken. Hoppas hon sprider sig!



En ensam krypidegran med lite gula barr "Summergold" i kvällssol. Här i skogsbacken skulle jag vilja lite woodland så småningom. Man skymtar havet genom ris och träd. En damm vore nice också...

I övrigt har jag kånkat in och ut alla frösådder idag för att de ska få lite solvana. Får gå upp en halvtimme tidigare imorgonbitti och bära ut dem igen. Ser varmt ut framöver, så så fort jag är klar med jordhögen planterar jag ut allt. Men nu - sovdax!

3 kommentarer:

  1. Måste fråga vart ni planterat er japanska lönn?
    Vi har en också, i norrläge just nu, som är pytteliten och som inte verkar må helt 100. Den stod i västerläge först, men det verkade den inte gilla heller.... Det kanske är vår tomt den inte gillar helt enkelt :(

    Och Kungsängslilja måste jag skaffa! Soo pretty!

    SvaraRadera
  2. Såg att det blev två likadana kommentarer från mig :)
    Den första verkade inte komma med när jag skrev den, men det gjorde den visst iaf :) (tog bort den nu)

    SvaraRadera
  3. Lönnen står i söder men skuggas rätt friskt av en tall och ett gullregn så halvskugga skulle jag säga att den har. Rätt skyddad från vind också. Tror de vill ha sol och värme men inte supersoligt. Vi har en granne med en jättetomt som han mer eller mindre har äng på - den är översållad nu med gullvivor och kungsängsliljor - galet vackert. De frösår sig fint om de trivs! Köp!!

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!