måndag 21 maj 2012

Låååånghelg!

Oj vad jag somnat framför TVn i helgen, helt slut på kvällarna. Har grävt och grävt, sått och planterat och grävt igen. Så underbart! Varit på äventyrsbad med barnen också och ätit minst tre glassar. Härlig helg! Och här är ogräskorgen där ogräset får torka innan den hamnar i komposten.


Nu har äntligen tulpanerna slagit ut även på mina breddgrader. Den här är väl härlig - Liljetulpan White triumphator.



Det här tycker jag blev så fint med vita fransiga tulpaner som jag tappat namnet på som lyser upp tillvaron lite hos japanska olvonet och lönnen.



Carneval de Nice, Menton och några andra rackare sträcker på sig i solen. Så fina!



 Under plommonträdet vill vem som helst ligga och meditera. Undrar i vilket liv man får tid med det? Eller snarare - prioriterar det...




Kökslandet är förberett  - majs, vitkål, kronärtskockor, pumpa, squash, broccoli mm utplanterade och mer morot, spenat, ruccola mm sådda så vi aldrig behöver vara utan. Juteväven ska göra det varmt och mysigt för jättepumpan (vi får väl se om det blir nån "jätte"....) som bor framför. Tänkte pumpan skulle klättra i år så kanske jag slipper sniglarna på dem. Verkar coolt att ha pumpor som hänger i armeringsnät också. Så armeringsnät ska upp framför juteväven också.



Såhär ser det ut nu i kökslandet. Bara att vänta. Och gallra. Och vattna.
Under pergolan som vi inte kommer göra klart i år har jag modigt nog planterat ut tomaterna idag. Enligt yr ska det bli varmt framöver! Hoppas.


 I helgen har vi planterat en häcksnutt på framsidan också. Jag har alltid tänkt få gräsmattan på framsidan att kännas rund och nu har vi satt några meter bokhäck som skapar cirkelkänsla med buxbomshäcken och gångens sväng. Just nu ser det inte klokt ut med bar jord, stödpinnar och inga löv. Men om några år så... :) Känns jättebra iallafall!


"Drömrabatten" vid garageuppfarten är planterad också, saknar några plantor (Höstanemon Whirlwind) som var slut när jag handlade + att jag måste hitta på nånting att ha framför idegranshäcken som är fint på våren när de andra mer höstbetonade växterna växer till sig. Nånting som breder ut sig, kanske en näva? I framkant har vi planterat måbärshäck som jag beställt barrotad på nätet. Petade ner tre kronärtskockor här också. Mycket jord nu men om ett par år hoppas jag att det är överfyllt med blommor här!



Samma yta från vägen. En minisyren, en prakthäggmispel har jag satt också, till höger. I högre övre hörnet ska det ner en perukbuske.



 Alpklematis mot garaget som gärna får bli precis hur stor den vill! Till höger här kommer förhoppningsvis min i helgen planterade Helenae Hybrida ros växa upp stort och yvigt också. Alla fem rosorna som jag beställde för tre (!) veckor sen är nedgrävda i helgen också. Pjuh!




Och så några avslutande closeups... Här fina fina förgätmigejen Jack Frost.


Och vår stöttepelare i trädgårdetn - Vinca (vintergröna). Blommar med tusen blå blommor nu.


Min så härligt skräpiga magnolia har fått blad nu och några blommor kämpar sig kvar i värmen.




En annan klematis, säkert också en alpklematis. Fin iallafall!


Det här gillar jag - när det är blommor överallt och ingen jord. Så gillar ju även klematis att ha det, här är det en näva Geranium macrorrhizum "White ness" som skuggar rötterna så snällt.


 Och så rhododendron som knoppar sig nu med sina stora, feta kottar till knoppar. Snart slår den ut i den mest gräsliga rosa färg. Underbart vackra blad men blomningen ger jag inte mycket för. Iallafall inte på just den här sorten. Snygga knoppar dock!

Nu ska jag ta tag i strykhögen som växer sig större än den största jordhög. Men vem vill vara inne när det är sol och sommarvindar? pussåkram.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!