torsdag 13 september 2012

Blomsterprakt

Ack rosenskäror! En enkel 'Sweet dreams' och en dubbel 'Double click', båda med de där dilliga bladen som fyller upp så fint i rabatten. 


Shoppade lite för några veckor sen, den här vackra klematisen föll jag handlöst för - Black prince. En av många klättrare som fullständigt ska ta över det 100 meter långa tråkiga planket mot granntomten.


En till Cosmos (precis som rosenskärorna) - Chokladblomma - underbelyst av solen.
En av mina favoritblommor. Den är helt enkelt så jädra snygg i sin sammetsmjuka, rödvinsröda, chokladdoftande uppenbarelse. Jag har den i kruka som jag gräver upp på hösten och lägger i pannrummet för övervintring. I år är den kompis i krukan med en blåtåtel, silvernjurvinda och en mörkröd slingerhistoria som heter Ipomoea batatas 'Blackie' (sötpotatis!) - blev riktigt snyggt!



Stor höstanemon 'Honorine Jobert', blir tyvärr inte särskilt stor här bakom jättetåteln. Vet inte varför, får gräva upp den till våren och jordförbättra. Men fin är den!


Rudbeckia - gult är inte en favoritfärg men den här gillar jag och just att den kommer framåt hösten med de svarta knapparna är fint. 


Aster novi-belgii 'Marie Ballard'. Blommar friskt, trots att den planterades i maj i år. Fler astrar blir det i vår trädgård!




 Här är en blodormrot som är min nya favvoblomma, snygg ceriserosa färg som alldeles ypperligt tar upp kantfärgen på bladen till perukbusken som såklart ska bli som värsta fondväggen framför ett hav av Bistorta amplexicaulis 'Speciosa' som ormroten heter. In the future.


En glad ringblomma är aldrig fel! Resten av köksträdgården går absolut inte att fota, det är kaos med fröbildningar, svampar (!), omkullblåsta solrosor, övervuxna squash, lössläppt mynta, ogräs och ja. Kaos helt enkelt. Funderar på att asfaltera eller kanske anlägga en snigelfarm. Nääädå.


Echinacea Green jewel, en brokig heuchera tillsammans med jättedaggkåpa, svavelpioner och nånting grått. Lammöron, vitmalört el ulleternell. Eller kanske sån där helgonört som Agneta hade. Jag ska gräva i helgen i en ny söderrabatt. Men den här juvelen är redan inköpt i ett par dyrbara exemplar.



I år var jag snål med jorden till krukväxterna och oj vad man får betala. Nästa år blir det u-jord för hela slanten. Men några fina dahlior har det blivit iallafall.

Nu ska jag skriva in alla vita växtnamnslappar som dräller överallt i excel. Ordning och reda!



1 kommentar:

  1. Den som kunde säga att det är ordning och reda på lapparna...
    Så många vackra blommor du har. Den där klematisen, underbar. Förstår att du föll.
    Nästa gång vi ses ska du få hönsgödsel av mig. Bra att ha och vattna med till krukor och grönsaker.
    Kramar
    Törnrosa

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!