onsdag 26 september 2012

Odlingslimpa!

  Som jag skrivit tidigare har kökslandet verkligen inte levt upp till förväntningarna i år, kaos och ogräs har tagit över. Förra helgen ledsnade jag och rev upp allting. Skottkärran trillade omkull av alla solrosor, ringblommor, kålhuvuden och jag insåg att komposten skulle bli full om jag la allting där. Men så kom jag på det - jag ska göra odlingslimpa! Då måste jag väl få några pumpor nästa år! Så in och leta reda på Lena Israelssons grönsaksbibel. Jag gjorde inte exakt som hon skrev, hade tex inte så mycket ris som hon tycker man ska ha i botten. Men ca 10-15 cm blev det nog iallafall. Såhär gjorde jag:

Först grävde jag ur en grop i hörnet på kökslandet där det var rätt stenigt och så grundade jag med ris, mest hallonbuskar, gamla julgranskvistar mm. Ca 10-15cm. Ovanpå det la jag uppochnervända gräskockor som jag haft i hög vid komposten tidigare i väntan på nånting bättre.


Sen la jag på solrosstockar, kålhuvuden, ringblommor (med frön hmmmm) mm. Kanske 20cm.


 Och sen lite finare bitar från krasse (japp, jag mejade ner allting även det som blommade...), sockerärtssnurror osv. Kanske 20cm.


Och sen kanske 5cm grövre jord blandat med rötter. Och slutligen 10cm med finfina jorden som tomaterna har växt i i sommar.


 Jag gissar att det är ca 50-60cm tjockt och inte 1m som Lenas limpor är men jag hoppas det funkar ändå. Sist stampade jag lite lätt på härligheten och sen la jag på byggplast. Det skriver inte Lena alls att man ska göra men jag får för mig att det är bra. Fukt kommer ju in ändå eftersom det är en grop. Ja, nu ska vi se hur det blir till våren. Tanken är alltså att det ska bli en kompost här i limpan så att jorden värms upp tidigt i vår och att det alstras värme hela våren och sommaren av komposteringsprocessen vilket ska leda till att pumpor el vad man nu vill odla i limpan växer som attan. Men detta återstår nu att se, mycket spännande! Jag känner mig rik med min limpa iallafall:)


Och så måste jag bara visa hösthallonen som vi mumsar på just nu. Otroligt stora, fina och goda - vilken lyx!

kramelikram/jennie

1 kommentar:

  1. Vad härligt! Limpor är superbra att odla i.Och din blir perfekt till nästa år. Tror i alla fall att din limpa ska vara utan plast över. Då blir det fukt överallt och maskarna kan kalasa och göra ny jord åt dig. Men kom hit och hämta häst- och hönsdynga, så ska du få se på pumpor!
    Kramar
    Törnrosa

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!