fredag 28 september 2012

Klotlängtan och hårt arbete

Här är bakom vårt röda timrade garage, där har jag kompletterat med en bambu som jag hittade med 70% rabatt. Det blir nog bra! I bakkant skymtar ett nyplanterat elefantgräs också. Det ska dölja komposten och agera fond. Hoppas de trivs!


Trivs gör Höstsilveraxet 'Brunette' som nu äntligen blommar! Och soooom den doftar!


Blodtopp är en riktig darling också, ibland är den svår att se men mot bambu funkar den bra med sin mörka blompluttar. Till höger har den nästlat sig in i Carmencita-rönnen så den nästan ser ut som små bär. Förresten har mina rönnar inga bär (och såklart hade de inga blommor heller) i år. Undrar varför.


En ensam blomma lyser upp hjärtat denna regntunga men lediga fredag.
 

Här är min nya söderrabatt. Den är framför pergolan som vi snickrade till förra året. Här ska det bli stäppsalvia, rosor, elefantöron, solhattar, höstanemoner, svavelpion, gullbandsgräs, jättedaggkåpa, alunrot. Lite lime, lila, vitt sådär. Några sorter är planterade men inte alla.



 Här en annan vinkel. Bakom pergolan ska trädäcket rivas och så blir det sten, helst svart tegel om jag hittar det... Rabatten ska fortsätta runt hörnet ända fram till huset (vita putsen).


Här ska jag alltså fortsätta gräva åt vänster nästan tre meter. Men det är tungt att
gräva hos mig så jag tar lite i taget. Sten, sten och åter sten...
Mot armeringjärnet ska det växa mer rosor och klättervildvin (redan på plats).
Innanför armeringsjärnet ser man tomatodlingsytan från i år.
Nästa är är det stengolv hoppas jag och tomaterna får hitta en ny plats!



 Förra helgen planterade jag ett nytt körsbärsträd - Stella och nu har jag stagat upp det med pinnar inför höststormarna. Bredvid det har jag idag grävt ur ca 1,5 kvm för att kunna plantera ligusterplantor som jag grävt upp från en häck och som nu ska bli klot här.



 På de här 1,5 kvm blev det såhär mycket sten. Tungt att gräva hos mig som sagt...
Men man kan inte klaga på dräneringen!



 Här ser man ytan från grinden. Det är nyplanterad (i våras) bokhäck till vänster.


 Så, puh! Nu är jorden förbättrad (med gamla tomatplantsjorden) och de rätt fula ligusterplantorna är planterade. Såsmåningom ska det alltså bli stora knivskarpa klot av dessa. Och bokhäcken bredvid ska också vara skarpt klippt men den svänger ju så den blir mjuk ändå tänker jag.


Jag inser att jag måste hitta på nånting på motsvarande sida av gången också. Har två ligusterplantor kvar att plantera nånstans. Kanske möter jag upp de tre kloten på höger sida med ett par till på vänstra sidan som kan dölja det fula locket till kommunala avloppet också. 


 Såhär snyggt kan det bli om man sköter sina ligusterklot! Det här är Katarinas helt fantastiska trädgård i Skåne, kolla in mer på hennes blogg här. Man blir sjukt inspirerad kan jag säga:)


Oj vad tungt det var att gräva. Min nya lite mindre, nätta spade stod inte ut mer och gav upp. Men det har inte jag! Snart är jag ute och gräver igen. Men nu ska jag baka chokladbollar med ungarna, det är inte fy skam det heller. Och en annan typ av klotlängtan:) Trevlig helg!


1 kommentar:

  1. Så snyggt du har fått det! Har verkligen hänt mycket sedan jag var hos dig. Bra gjort!
    Men de där stenarna är jag bra avundsjuk på! Du vet ju hur lerigt det är här.
    Din undran om barrisar bakom ert hus - tror det skulle vara ypperligt där. Med lite roddar, azaleor och andra surjordsväxter till. Kom hit i vår så tar vi oss en köpetur till två perfekta inspirationsställen.
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!