måndag 9 april 2012

Rufsig murgröna, röda pionpluttar och framtidsplaner

Igårkväll var vi på en mycket trevlig och smarrig middag hos goda vänner och till förrätt fick vi kronärtskocka, såå gott! Det ska bli otroligt spännande att se om jag får några skockor i år - första gången jag provar. 




Här, framför huset, är det rätt vindstilla och sol hela dagen. Det är ris, gula hallon och gräs. I år ska det fixas en rabatt här. Hallonen vill jag ha kvar dock (underbart fina, stora gula hallon), kanske sätter jag kronärtskockorna här? Bara sten och gamla stubbar så det är tungt att gräva, puh!



Här är vårt hus vid entrén. Det är lite som lustiga huset med tillbyggnader hit och dit, men vi gillar det! Hassel och rhododendron framför och sen är det ytor som bara väntar på att bli fina rabatter när jag tagit spettet och fått bort all sten! Kommer bli kanon. Ska skissa i hängmattan i sommar och drömma om stjärnflocka, miscantus, astrar och annat som kunde passa här!


 Rufsig murgröna trevar sig uppför huset på västsidan, vackert men inte så bra för huset. Hur ska jag ha hjärta att ta bort den? För ett par år sedan kom den till och med in genom fönsterspringorna och hälsade på i soffan.


Små pionpluttar tittar upp och undrar var f-n våren och värmen tagit vägen. Den är väl i Skåne som alltid;)


Många krokusbilder på alla bloggar nu men det är svårt att låta bli, en sån härligt färgsprakande liten  blomma. Tänk om man hade mod att klä sig i de här färgerna själv!

"Miss Vain" är precis överallt, tror jag fotat den förut. Superfin trots att den "bara" är vit.



Kunde inte motstå ett par gula fetknoppar på plantskolan när jag bara skulle köpa kogödsel. De här ska lysa upp utanför staketet vid ingången till tomten. Så man hittar hem en sen kväll!






Okej jag vet, jättesuddigt. I år har jag bara hittat en enda blåsippa på tomten under en spirea. Undrar var de andra väntar på. 2013 troligen. Synd, de är så himla fina. Men i skogen på min joggingrunda idag var det tusen och åter tusen härliga blåsippor, så ljuvligt!


Åkej igen, jääääättesuddigt. Vet nån som hittat hit varför magnolians knoppar (inte alla som tur är) ser ut såhär? Den verkar torr eller kanske att någon ätit på knoppen. Knopparna är små också, kanske har den för torrt. Eller så gillar den inte den kaukasiska förgätmigejen Jack Frost som jag planterade under den i höstas. Jag som trodde de skulle bli bra kompisar.

Sovdax!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!